052-8332244

לפרטים נוספים או להתייעצות התקשרו עכשיו נייד: 052-833-2244 | משרד: 03-550-9222

עורך דין פלילי חובה שימש כסנגור בכיר בתיקים שזכו לתהודה ציבורית רבה ונחשב לעורך דין פלילי מוביל בעבירות סמים, מין, רכוש, אלימות, וצווארון לבן ועוד.

מהו אינוס ע"פ חוק העונשין ומהם הוויכוחים המשפטיים סביב עבירת אונס?

"אינוס" הוא כותרת העבירה בסעיף 345 לחוק העונשין, והוא מהווה כותרת כללית למספר מקרים אפשריים של עבירות מין כפי שמופיעות בחוק. המעשה האסור העומד ביסוד כל עבירות האינוס הינו בעילה של אישה. הבעילה מוגדרת בחוק כהחדרת איבר מאיברי הגוף או חפץ לאיבר המין של האישה. במקרה בו אדם מוזמן לחקירה או נעצר בחשד לעבירת מין הוא חייב להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בעבירות מין.

עבירת אונס

סעיף 345 לחוק העונשין הינו סעיף מורכב ומסובך, עמוס בתיקונים כאלה ואחרים אשר המחוקק ראה לנכון להוסיפם, תוך שהוא מנסה להעניק כמה שיותר הגנה לקורבן. אולם לעתים רבות האמת המשפטית מורכבת. בבית המשפט לכל אחד יש אמת משלו ובדרך כלל שלל האמיתות מתנגשות זו בזו.

המרכיב המהותי של עבירת האונס הינו בעילה. המונח עצמו מוגדר בתיקון מס' 30 לחוק העונשין. בועל, על פי הגדרה זו הוא "המחדיר איבר מאברי הגוף או חפץ לאיבר המין של האישה". כלומר, אקט של חדירה דרוש כתנאי ראשון כדי שהעבירה תתבצע. התנאי השני הוא "שלא בהסכמה", כלומר שאותו אקט בוצע בהיעדר הסכמת המותקפת.

על אף השימוש הרווח ב"אינוס גבר" הן בציבור והן בתקשורת, הרי שסעיף העבירה דנן מייחד עצמו לבעילה של "אישה", ואישה בלבד, שכן אחד הרכיבים ההכרחיים לקיומה של העבירה הינו הרכיב הנסיבתי של "אישה" כמפורט בלשון הסעיף. במקרים מקבילים בהם הקרבן הוא גבר, ישנו סעיף אחר (מעשה סדום) המכפיף עצמו לנסיבות ולעונש שבעבירת האינוס הרגילה בה אנו עוסקים, ונותן מענה הולם גם למצבים אלו. אולם לא נרחיב ברשימה קצרה זו על אודות עבירת "מעשה סדום" ונתמקד בעבירת ה"אינוס" כלשונה בחוק, קרי, כאשר הקרבן הוא "אישה".

שני המונחים – "בעילה" ו"שלא בהסכמה" מהווים כר נרחב לפרשנות משפטית. אם נדפדף בהיסטוריה החקיקתית כמו גם בפסקי הדין, נוכל למצוא מגמת החמרה, שבאה לידי ביטוי לא רק בענישה עצמה, אלא גם בפרשנות למונחים. כך, למשל, בפרשת האונס בשמרת. בערעור שהגישה המדינה לבית המשפט העליון, ולאחר זיכוי הנאשמים בבית המשפט המחוזי שבחיפה, קבעו השופטים כי היעדר הסכמה יכול לבוא מהנסיבות "האופפות את העבירה". במילים אחרות, לעתים ה"לא" יכול שיבוא בשתיקה או בחוסר התנגדות ולמרות זאת, עדיין החוק (והשופט) יראו אותו כחוסר הסכמה מפורשת לכל דבר ועניין.

מהי הסכמה?

 

עו"ד פלילי לעבירות מין - מיקי חובה (Naypong)
עו"ד פלילי לעבירות מין – מיקי חובה – פנו לייעוץ (Naypong)

גם במקרים בהם ניתן להוכיח הסכמה לכאורה, עלולות לעלות שאלות משפטיות קשות. מצבים בהם ישנה הסכמה מתוך פחד, או חשש מפני פגיעה, פיזית או נפשית, ההסכמה "לאו הסכמה היא". לכאורה כאמור ההסכמה קיימת אולם גם במצבים אלו יכול המעשה להיחשב לאונס על פי חוק העונשין לאור נסיבות מתן ההסכמה וכאשר אין מחלוקת כי אין מדובר ב"הסכמה חופשית". כך גם המונח "הסכמה במרמה". עבירה זו עלתה לכותרות, צוינה והוזכרה רבות בכלי התקשורת בפרשת קאשור. שם, הואשם אדם ממוצע ערבי באונס לאחר שהציג עצמו כרווק יהודי. יחסי המין עם המתלוננת קוימו בהסכמתה המלאה. האישום עצמו מהווה את מגמת ההחמרה בעבירה זו, שההשלכות החברתיות-משפטיות שלה רבות וכבדות.

כאשר לנאנסת אין יכולת להביע את הסכמתה או את חוסר הסכמתה לקיום יחסי מין, היעדר ההסכמה קם ועולה: המשמעות היא שבנקודת זמן בה אישה מעורפלת חושים, חסרת הכרה, מורדמת, שיכורה או מסוממת, ואין היא יכולה להביע את נכונותה והסכמתה המפורשת לקיום יחסי המין, אזי גם כאן המדובר בעבירת אינוס.

גיל האישה

גם הגיל האישה מהווה רכיב משמעותי בחוק. כך, למשל, בעילה של אישה שטרם מלאו לה 14 שנה, אף בהסכמתה המלאה, מהווה עבירה של אינוס לכל דבר ועניין, שכן המחוקק קבע כי קטינה שטרם מלאו לה 14 שנה אינה יכולה להבין את משמעות הסכמתה לקיום יחסי מין ולכן הסכמתה "לאו הסכמה היא". כך הוא אם הקטינה טרם חצתה את גיל 14, אולם אם הבעילה בוצעה – בהסכמה חופשית כמובן – עם מי שמלאו לה 14 אך טרם מלאו לה 16 שנה אינו עובר עבירה של אינוס, אלא עבירה מרוככת יותר של "בעילה אסורה בהסכמה", בכפוף להעדר קיומו של סייג הקשור בפער הגילאים בין הבועל לנבעלת.

אם כך, שורה שלמה של תיקונים מבחינים בין מצבי אונס לבין עבירות מין אחרות. מדובר בתיקון 23, הוא סעיף 346 לחוק העונשין שכותרתו "בעילה אסורה בהסכמה", כאשר המחוקק כאמור לעיל ראה לנכון לקבוע טווח גילאים המאפשר להבחין בין עבירת אונס לבין העבירה שבכותרת. כך, כאמור, קיום יחסי מין בהסכמה עם קטינה מעל לגיל 14 ומתחת לגיל 16 (ובכפוף להעדר סייג כמפורט לעיל), או מעל גיל 16 ומתחת לגיל 18 תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך, השגחה או הבטחת נישואין. הסנקציה המופעלת במקרים אלו מרוככת יותר ועומדת על 5 שנות מאסר בעוד שאונס, בנסיבות אחרות, עלול לגרור אחריו עונש כבד עד 16 שנות מאסר ובנסיבות מחמירות עד 20 שנות מאסר.

מיקי חובה הינו עורך דין פלילי המתמחה בעבירות מין. אם זומנת ו\או נעצרת בחשד לביצוע עבירת אונס, אתה זקוק לייעוץ משפטי מקצועי מיידי, כאן ועכשיו. סודיות ואוזן קשבת מובטחים!

הכוונה ראשונית ומקרים דחופים בטלפון: 052-8332244
להשארת דוא"ל: mickey@mh-law.co.il

פרטי התקשרות

נייד: 052-8332244

טלפון: 03-5509222

פקס: 03-5509220

mickey@mh-law.co.il

דילוג לתוכן